Open Päivitys 5 - aloituspalaveri

---- Tämä kirjoitus on päivitettu lista Anne Ronkaan 10.11.2011 julkaisemasta bloggauksesta----

Pyrimme kehittämään hyviä ja toimivia työvälineitä koulutuksemme aikana. Tässä kuvailen yksinkertaisen ja nyt kertaallen testatun suunnittelun apuneuvon eli tarkistuslistan, jonka avulla koulutuskokonaisuusuus sovitetaan paikalliseen tilanteeseen ja tavoitteisiin.



Kokonaisuuden perusasiat
  • Yhteyshenkilöt 
  • Yhteydenpitoväylät 
  • Koulutuksen sisältöjen hubi koulun päässä (ohjeet, aikataulut, linkitykset, palautelinkki yms.), jos ei koulun päässä, meidän tukipalvelussamme 
  • Kerättävät tiedot ja niiden käsittely (tietosuoja) 
  • Avoimen verkon tiedottaminen (kuten, saako mainita koulutuskohteen ja esim. henkilöitä nimeltä Open Päivityksen blogissa, jokaiselta henkilöltä kysytään blogikirjoittamiseen lupa, kuvien käyttö avoimessa tiedotuksessa)

Arviointityökalujen esittely
  • Osallistujan oma HOPS
  • Koulutusprosessin seuranta ja arviointi, mukaan lukien seuranta- ja palautetiedot Oph:lle 

Koulutusmallin perusesittely
  • Koulutus 3 op (todistuksen saaminen)
  • Koulutukseen varattava aika, sitoutuminen koulutukseen

Sisällön räätälöinti asiakkaan tarpeisiin

  • Paikallinen tilanne: keskeiset koulun tavoitteet ja strategiat, joita noudatetaan / työstetään 
  • Meneillään olevat kehittämishankkeet (tämän suhteen merkittävät) 
  • Verkostot, joihin kuuluu (tämän suhteen merkittävät) 
  • Arvio siitä, mikä on sopivin lähestymistapa koulutushankken kanssa (esimerkiksi mitä motivoi, mistä ollut huonoja kokemuksia)
  • Tekninen ympäristö ja tilat (mitä asioita meidän kouluttajien pitää tietää): mitä teknisiä ja verkkovälineitä käytetään, onko palomuurin suhteen huomioitavaa (esim. onko omaa verkkokokousjärjestelmää, toimiiko AC, Webex tms., Skype, näytön jakaminen), onko käytössä medialuokka tms. jossa pienryhmä voi olla etäohjaustuokiossa (onko kokousmikkiä, sankaluureja, webkameroita) 

Aikataulut
  • Ajankohdat, jotka eivät sovi (jolloin mm. etätehtäviä ei ehditä tekemään)
  • Lähikoulutuspäivät 3 x 6 t tai 3 tunnin osissa (esim. aloitus kokonainen päivä ja 6 puolikasta)  
  • Etäohjauksen ajoittaminen (AC tai vastaava, tilavaraukset) 

Etenemissuunnitelma
  • Tiedotus osallistujille
  • Työnjako oppilaitospään ja meidän kouluttajien välillä
  • Koulutusvahvistukset

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta