Open Päivitys Keuda

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän (Keuda) Open Päivitys käynnistyi tammikuun lopulla 10 osallistujan voimin Järvenpäässä. Keudan kahdessatoista koulutusyksikössä ja oppisopimuskeskuksessa opiskelee noin 7 000 opiskelijaa. Koulutusyksiköt sijaitsevat Järvenpään lisäksi Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Sipoossa ja Tuusulassa. Koulutustarjonta on käytännönläheistä ja kattaa kaikki eri koulutusalat. Open Päivityksen osallistujat tulevat yhteensä kuudesta eri toimipisteestä ja melkein jokainen edustaa eri opetusalaa; logistiikasta tietotekniikkaan ja hyvinvoinnista kirjastopalveluihin löytyy laaja kirjo ammattiopetuksen arkea. Kokemusten vaihtoon alojen ja toimipisteiden välillä onkin erinomainen tilaisuus. 

Keudalaisten ryhmää voi kuvata edistykselliseksi tvt:n käyttäjäksi jo alkumetreillä, kuten alkukartoituksen Oma profiilin tuloskin kertoi. Lähes jokaisella on kokemusta verkkoaineistojen tekemisestä omaan opetukseen ja moni on hyödyntänyt mobiiliohjausta harjoittelujaksoilla. Koulutusta kaivataan erityisesti tekijänoikeusasioihin, some-palveluiden käyttötaitoihin sekä vertaisohjaukseen. Ryhmäläisten kehitysprojektit liittyvät enimmäkseen Moodle-kurssin kehittämiseen verkkomateriaalia laajentamalla ja/tai vuorovaikutus- ja arviointityökalujen käyttöönotolla. Myös some-palveluiden hyödyntämistä on listalla.

Koulutuksemme alkaa nyt olla puolimatkassa. Toisella lähiopetuskerralla 14.2. saimme vieraaksemme Anne Rongaksen hankkeen koordinaatiosta. Annen havainnolliset ja innostavat esimerkit iPadien käytöstä ammattiopetuksessa saivat ryhmän innostumaan silmin nähden. "En ole aiemmin ollut mitenkään kiinnostunut iPadien opetuskäytöstä, mutta tänään nähdyt ja kuullut esimerkit saivat todella innostumaan. Alan heti selvittää täppäreiden hankkimista omaan yksikkööni", kommentoi eräs ryhmän opiskelija. Uutta ideaa opetuksen rikastamiseen tvt:n keinoin oli jäänyt itämään! Tuotoksiin saamme tutustua 18.4., jolloin viimeisessä lähitapaamisessa tutustumme ryhmän kehitysprojekteihin ja suunnitelmiin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta