Kyytiä copy-paste -opiskelulle!

Hämeenkyrön Open Päivitys on edennyt opetustoteutusten suunnitteluun. Päivään mahtuu rajallinen määrä asiaa. Osa kannattaa jakaa tarpeen mukaan tutustuttavaksi. Täydentelin vanhaa koostettani oppimistehtävämuotoiluista, joilla voidaan välttää netistä kopioidut vastaukset. Esitys on avattu niin, että sitä voivat myös vierailijat täydentää, joten lisää oma vinkkisi letkaan.

Kommentit

  1. Yes, tämä oli hyvä aivojen avaus tälle päivälle ja evästä torstain tunneille.

    VastaaPoista
  2. Moi!
    Hyvä esitys!
    Mitäpä mieltä olette siitä, että tehtävä pohjautuu englanninkielisiin nettilähteisiin? Biologiassa ja maantieteessä kun ne ovat niitä parhaita (videot, animaatiot yms).
    Perustelisin tätä käytäntöä aiheeseen liittyen myös niin, että tuolloin ei voi käyttää copy-paste- tekniikkaa, vaan ajatuksen on ainakin käännösvaiheessa kuljettava myös aivojen läpi.
    Olen saanut tästä moitteitakin: En kuulemma saisi käyttää vieraskielisiä lähteitä - siis lukion muilla kuin kielten tunneilla!

    VastaaPoista
  3. Hei Aarne, mielenkiintoinen kommentti! Tätä sietää pohtia. Itse näkisin kummallisena lukiolaisen jatko-opiskelun näkökulmasta kielen rajaamisen. Psykologiaa jatkava joutuu heti opiskelemaan englanniksi, joten olen käyttänyt englanninkielisiä aineistoja.

    VastaaPoista
  4. Kerro Aane vielä perusteluita, miten tuota englannin käytön mottimista on perusteltu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      On nettilähteissä toki tieteellisiä termejä ja etenkin silloin moitiskelua - ehkä ihan aiheestakin - on tullut. Toisaalta esim. biologiassa suomenkieliset termit ovat samaa juurta, joten ei niiden englantilaisen vastineen ymmärtäminen ole niin vaikeaa.
      Kohta alkavat taas yo-kielten kuuntelut. Niitä ja myös kirjallisia kokeita valvoessani olen huomioinut, että abit siellä joutuvat ymmärtämään ja kääntämään erittäinkin hankalia bige-aiheisia tekstejä. Sikälikin ihmetyttää, että bige- kursseilla ollaan sitten niin nyreissään ao. asiasta. Minusta tämä kuuluu siihen ilmeisen yleiseen asenteeseen, missä aineet laitetaan omiin lokeroihinsa ja kursseilla tähdätään enimmäkseen vain ko. kurssin hyvään arvosanaan: Siihenhän ei sitten esim. englannin treenaaminen siinä litkona käy!

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta