Miten suunnitella hyvä koulutuksen aloituspäivä?


Olen kuunnellut erilaisia kommentteja koulutustilaisuuksista. Kun nyt suunnittelemme vähän pidempää toteutusta, avaus on merkittävä. Miten hyvä koulutus pitäisi aloittaa?

Itse listasin Open Päivityksen ensimmäisen lähikoulutuspäivän tavoitteeksi, että sen jälkeen opettajalla pitää olla:

  • selkeä kuva ja käsitys, mihin koulutukseen hän on tullut ja miten koulutuksessa edetään, kenellä on mikäkin rooli, mistä löytyy aineisto, miten työskentely etenee
  • käsitys siitä, mitä hän itse haluaa tehdä koulutuksen aikana tai ymmärrys siitä, että hänen seuraava tehtävänsä on määritellä tämä (etätehtävä)
  • perusymmärrys sulautuvasta opetuksesta, opetusteknologian suomista mahdollisuuksista opetuksen järjestämisessä
  • vähintään ripaus innostusta ja rohkeutta kohti uutta
  • ajatus siitä, mitkä ovat oppijan taidot, joihin tulisi päästä (tämä kytkettynä ops+strategiat+visiot tulevaan)
Kontekstina tässä siis opetusteknologiaan, verkkojen ja digisisällön oppimiskäyttöön liittyvä koulutus. AVO-hankkeen joukkiolla kokoonnumme ensi viikolla kahteen otteeseen keräämään yhteistä viisautta isompien koulutustoteutusten hyvään hallinnointiin. Luomme työvälineitä. Viisautta keräämme wikiin, jota saavat muutkin tulla rikastamaan (jako cc-by-sa).

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta