Me ei sitten paasata piirtoheittimen kupeella

Open Päivitys hakee vaikuttavia, innostavia ja toimivia koulutusmenetelmiä. Tavoitteemme on käyttää menetelmiä, joita opastamme koulutuksiin osallistuvia käyttämään.

Sydämistyin ja järkytyin tuttavan tuoreista opekoulutuksen kokemuksista: "...kävivät lukemassa sormella osoittaen valkokankaalta kalvon sisältöä..." ja "...yhteisöllistä tässä koulutuksessa tapahtui tasan kaksi kertaa: kirjoitimme kumpanakin koulutuspäivänä nimemme Google Dokumenttiin..." ja "...koulutus oli luentoa..." Aina ei mene putkeen kellään, mutta pyrkimys pitää olla laadukkaaseen ja oppimiskokemuksia tuottavaan.

Open Päivitys tarjoaa toki luentoja, tiivistettyä tietoa ja jäsennettyä asiaa. Pääpaino on kuitenkin tekemällä oppimisessa ja oppimisen liittämisessä omaan työhön, omiin työympäristöihin ja siihen, mitä kukakin osallistuja haluaa seuraavaksi oppia. Jahka Omaprofiili-osaamisen kehittämisen työkalumme valmistuu pilottitestauksesta, kerromme siitä tässä blogissa. Aloitamme koulutuksen jokaisen henkilökohtaisen lähtötilanteen itsearvioinnilla. Sama juttu toistetaan koulutuksen lopulla ja jos niin halutaan, vielä pidemmän ajan jälkeen.

Koulutusta ideoidaan ja tuotekehitellään avoimesti. Yhtenä keinona tähän olemme avanneet ideapaperin. Kuka tahansa voi käydä kirjoittamassa ideoita siitä, mitä Open Päivityksessä voitaisiin tehdä. Näitä ideoita saa myös varastaa. Ajatuksemme on, että koulutusmallimme paranee, kun teemme siitä mahdollisimman avoimen. Tämä malli on niin tiiviisti sidoksissa osaamisverkostoon, että kopiointi ei meitä pelota. Se on nimittäin äärimmäisen työlästä.

Open Päivityksen avoin ideapaperi

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta