Koulutuksen aloituspalaverin tarkistuslista

Pyrimme kehittämään hyviä ja toimivia työvälineitä koulutuksemme aikana. Arviointitiimi on syksyn kuluessa tehnyt suuren työn ja siitä kirjoittelemme tuonnempana. Tässä kuvailen yksinkertaisen ja nyt kertaallen testatun suunnittelun apuneuvon eli tarkistuslistan, jonka avulla koulutuskokonaisuusuus sovitetaan paikalliseen tilanteeseen ja tavoitteisiin.


Kirjoitamme kaikista neuvotteluista muistion. Jaamme muistion koulutukseen osallistujien kanssa. Sovimme esimerkiksi yleissivistävän pilotin (Hämeenkyrön) kanssa 8.11.11 aloituspalaverissa, että dokumentit jaetaan myös kaikkien koulutukseen osallistuvien opettajien saataville ja että kaikilla opettajilla on oikeus osallistua suunnitteluun. Sovimme yhdessä, että käytämme yhteistyöhön Google-dokumentteja.

Pilottitoteutuksen aloituspalaverissa käsiteltiin asiat alla olevan tarkistuslistan avulla. Lista on vielä kehittymässä, mutta tuntui toimivan hyvänä jäsentäjänä yhteistyön aloittamiselle.

Kokonaisuuden perusasiat

  • Yhteyshenkilöt 
  • Yhteydenpitoväylät 
  • Koulutuksen sisältöjen hubi koulun päässä (ohjeet, aikataulut, linkitykset, palautelinkki yms.), jos ei koulun päässä, meidän tukipalvelussamme 
  • Kerättävät tiedot ja niiden käsittely (tietosuoja) 
  • Avoimen verkon tiedottaminen (kuten, saako mainita koulutuskohteen ja esim. henkilöitä nimeltä Open Päivityksen blogissa, jokaiselta henkilöltä kysytään blogikirjoittamiseen lupa, kuvien käyttö avoimessa tiedotuksessa)

Arviointityökalujen esittely

  • Oma profiili (lähtötilanne, tilanne koulutuksen lopussa ja mahdollisesti pidemmän ajan jälkeen)
  • Vertaisarviointi: autenttinen oppimisen / benchlearning  
  • Koulutusprosessin seuranta ja arviointi, mukaan lukien seuranta- ja palautetiedot Oph:lle 

Koulutusmallin perusesittely 

  • Paikalliskouluttaja 
  • Opettajakoulutus 5 op (todistuksen saaminen)
  • Vertaiskoulutus 
  • Tukipalvelu 
  • Koulutukseen varattava aika, sitoutuminen koulutukseen

Sisällön räätälöinti asiakkaan tarpeisiin

  • Paikallinen tilanne: keskeiset koulun tavoitteet ja strategiat, joita noudatetaan / työstetään 
  • Meneillään olevat kehittämishankkeet (tämän suhteen merkittävät) 
  • Verkostot joihin kuuluu (tämän suhteen merkittävät) 
  • Arvio siitä, mikä on sopivin lähestymistapa koulutushankken kanssa (esimerkiksi mitä motivoi, mistä ollut huonoja kokemuksia)
  • Tekninen ympäristö ja tilat (mitä asioita meidän kouluttajien pitää tietää): mitä teknisiä ja verkkovälineitä käytetään, onko palomuurin suhteen huomioitavaa (esim. onko omaa verkkokokousjärjestelmää, toimiiko AC, Webex tms., Skype, näytön jakaminen), onko käytössä medialuokka tms. jossa pienryhmä voi olla etäohjaustuokiossa (onko kokousmikkiä, sankaluureja, webkameroita) 

Aikataulut

  • Ajankohdat, jotka eivät sovi (jolloin mm. etätehtäviä ei ehditä tekemään)
  • Lähikoulutuspäivät 4 x 6 t tai 3 tunnin osissa (esim. aloitus kokonainen päivä ja 6 puolikasta)  
  • Etäohjauksen ajoittaminen (AC tai vastaava, tilavaraukset) 

Etenemissuunnitelma

  • Tiedotus osallistujille
  • Työnjako oppilaitospään ja meidän kouluttajien välillä
  • Sopimuksen allekirjoittaminen 
  • Koulutusvahvistukset

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta