keskiviikko 30. marraskuuta 2011

Blogittelua Hämeenkyrössä

Open Päivityksen kurssilaiset Hämeenkyrössä ovat innostuneet perustamaan omia blogejaan. Suosittelimme bloggaamista, koska se on hyvä tapa jäsentää uuden oppimista ja reflektoida meneillään olevia uusia juttuja. Blogien avulla oppimisprosessi avautuu myös muille ja vertaisten verkostoituminen lähtee liikkeelle.

Rehtori Kari Lähteen blogiavaus sai meidät hankekouluttajat hymyilemään suu korvissa. Taustatöitä on tehty syksyn mittaan hartaasti. Tällaisia hedelmia ihastelee mielihyvikseen:
"Ohjaan edelleen tätä rekiretkeä kohti avoimempaa, pelottomampaa ja nykyisyyden sekä tulevaisuuden paremmin huomioivaa tulevaisuutta. Omana teemana voisi olla vaikkapa jaettu osaaminen ja johtaminen. Olen innostunut tästä matkasta, mutta lupaan pitää jalat maassa."
Blogin voi avata avoimeksi kenelle tahansa lukijalle tai opetella turvallisesti suljetussa blogissa kutsuttujen lukijoiden kanssa. Olen keräillyt vuosien varrella linkkejä:
Muistan, miten itse aikoinaan löysin blogit ja opettelin kokeilemalla. Välillä savu nousi korvista, kun koko maailma oli uutta ja outoa. Tekninen ihmettely antoi kuitenkin melko pian tilaa pedagogisille käyttösovelluksille ja kokeiluille. Eniten olen kirjoitellut Opeblogiin, mutta kokeiluja ja projektiluontoisia blogeja on kertynyt matkan varrella kymmenittäin. Viimeisin opetuskäyttöön oli sosiaalisen median lukiokurssin ohjausblogi.

Blogeille löytyy paljon käyttötarkoituksia. Sosiaalisen median lukiokurssin aineistowikistä löytyy laajemmin blogeista ja oppimisesta. Vuonna 2006 kokosin tällaisen listauksen blogien opetuskäytöstä:

  • opettajuuteen kasvamisen väline, itsereflektion paikka, oppimispäiväkirja
  • suunnittelun ja ajatusten järjestämisen väline
  • usean opettajan (tutkijan) työtila, ajatusten kehittelemisen ja ideoitten jakamisen paikka
  • varaventtiili, tuntojen tulkki
  • tila, jossa voi opettajan virkaminän ohi olla ihminen ihmiselle
  • opettajakouluttajan päiväkirja 
  • keino luoda omaa verkkoyhteisöä, tavoittaa kollegoita ja hengenheimolaisia
  • ohjauksen väline
  • tiedottamiskanava
  • hyvän aineiston varasto, linkkiliiteri, verkkoaarteiden kokoelma 
  • opetuksen toteuttamisen väline (oppituntitehtävä, projektitehtävä, tutkimustehtävä, keskustelutehtävä, koko kurssin tapahtumapaikka)
  • väline, jolla opiskelijat tuottavat kurssityönsä 
  • paikka koulujen väliselle yhteistyölle (myös yli maarajojen)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti